Tijdens de derde Inspiratie-avond met Zoom deelde Séphine veel inzichten en tips voor je bedrijfspagina op Instagram. Deze keer delen we geen foto’s. Dat wordt namelijk erg monotoom met printscreens of stills van Zoom. Maar wat delen we wel? Negen tips van Séphine met illustraties van Lieneke Post.
1 Denk vanuit gebruikers
Heb jij wel eens nagedacht wat mensen doen als ze op Instagram zitten? Je maakt een account aan en gaat anderen volgen. Je volgt mensen, vrienden, beroemdheden, merken en influencers die iets delen over jouw interesses. Maar wie ga je volgen? Stel ik wil iets weten over interieurs, dan zoek op #interieur in de zoekfunctie. Instagram geeft dan alternatieven. Bovenaan staat #Interieurinspiratie. Uiteindelijk wordt dat mijn keuze. Ik kom op een overzicht met allemaal posts van allerlei instagrammers met de hashtag Interieursinspiratie. Als jij als interieurdesigner of binnenhuisarchitect daar tussen staat, dan is het de kunst dat ik jouw post zie en like. Misschien reageer ik wel op je post! En slaat jouw afbeelding de spijker op zijn kop, dan klik ik door naar jouw pagina.
2 Je mooie tijdlijn bepaalt of iemand je gaat volgen
Ik ga je niet zomaar volgen. Eerst bekijk ik je tijdlijn. Als die ‘mooi’ is, in een eigen stijl en mij vertelt dat ik meer inspirerende posts van jou kan verwachten, dan ga ik je volgen. O, ja ik bekijk in tweede instantie ook je bio en heel misschien klik ik een keer op de link in de bio. En de highlights vertellen me meteen meer over jouw bedrijf of merk: het is net een miniwebsite.
3 Wat kun je delen? Deel inspiratie!
Je team
Je visie en mening, dat kan ook in een blog. Er is veel ruimte voor tekst bij je afbeelding. Dus: gebruik die ook.
Je product
Je kennis: tips, life hacks, uitleg, deel bijvoorbeeld je blog of een mini webinar in 15 minuten!
4 In je stories deel je wat er achter de schermen gebeurd
In je stories deel je bijvoorbeeld wat er achter de schermen gebeurd. Wat doe jij of je team vandaag? Denk aan het begin en eind van de dag, een afgerond project. Maar ook tevreden klanten of een tijdelijke aanbieding. Alles mag natuurlijk, als je maar duidelijke herkenbare keuzes maakt. En vergeet IGTV en je highlights niet.
5 Gebruik Instagram voor naamsbekendheid en branding
Voor de lange termijn kun je Instagram inzetten zodat mensen je kennen en ook willen!
Kennen -> Naamsbekendheid en herkennen dankzij je eigen stijl en huisstijl.
Willen -> Branding zorgt ervoor dat mensen jou willen, dat jij hun favoriet bent.
Natuurlijk kun je ook af en toe een post delen gericht op de korte termijn. Wat wil je daarmee bereiken? Dat mensen:
Kopen -> Sell: dat kan bijvoorbeeld met een nieuw product, een give away, een korting, een cadeau of een tijdelijke aanbieding in je stories die maar 24 uur geldig is.
Nog een keer kopen -> Je wil dat je klanten terugkomen en nog een keer komen kopen.
6 Stel concrete doelen
Zo zorg je namelijk voor groei.
Als je per maand 40 nieuwe volgers krijgt. Is dat dan goed? Dat hangt af van het aantal huidige volgers. Heb je er 400? Dan heb je een groei van 10% behaald. Dat is een mooie prestatie. Heb je al 4000 volgers? Dan is je groei maar 1%. Je stagneert dan als het ware. Stel je doelen dus in percentages van je aantal volgers. Hoeveel % nieuwe volgers? Hoeveel % likes? Hoeveel % reacties?
10% dan doe je het goed. Haal je dat nog niet? Dan is dat een mooi doel om aan te werken. En onthoud: voor elke 30 likes, krijg je meestal 1 reactie. Het is gemiddeld 1 op 30!
7 Je moet meteen kunnen zien waar jouw account voor staat
Hoogwaardige beelden, een herkenbare stijl, een beperkt aantal soorten posts. Bezoekers van jouw instagrambedrijfspagina willen een oogopslag zien wat ze van je kunnen verwachten. Zijn dat quotes, tips, inspirerende foto’s? Vier voorbeelden:
MyoMy gaat duidelijk over tassen en goed doen.
Het Instagramaccount van Lieneke Post gaat over Illustraties en soms haar kat.
Bij Tylco zie je in een oogopslag dat het om opbergen gaat.
Albedo Network? Leren, groeien en stralen voor ondernemers.
8 Gebruik hashtags
Je kunt tot 30 hashtags (#) gebruiken. Zorg dat ze relevant zijn en bij de grootte van je account passen. Dan zorgen hashtags voor groei. Bij elke hashtag staat hoeveel deze gebruikt wordt. Is dat aantal te hoog voor jou, dan ben je maar een fractie van een seconde zichtbaar. Het algoritme van Instagram kijkt hoeveel reacties en likes je krijgt en zet je in populair of alleen in recent. Bij kleinere of middelgrote hashtags sta je langer in recent en maak je een grote kans op likes en om in populair terecht te komen. Bij grote hashtags ben je zo bedolven onder de duizenden nieuwe posts en niet meer zichtbaar. Wordt een hashtag te weinig gebruikt, dan zoekt niemand erop. Met een passend aantal gebruikers, zorgen je hashtags voor nieuwe volgers. Wist je dat je ook een # met een emoji kunt gebruiken?
9 Wees sociaal
In social media zit het woord sociaal. Dus ga je mensen volgen in de hoop dat ze je terug volgen, zorgen voor interacties en klant worden? Like meerdere posts, reageer op wat ze delen en probeer ze niet meteen een product aan te smeren. Bouw een relatie op. Wees sociaal!
Over de auteurs
Séphine Laros
Lieneke Post
Séphine is communicatievakvrouw.
Met passie voor promotie. Kennis delen is haar ding. In trainingen, lezingen en met Albedo Network. In het dagelijkse leven bedenkt ze plannen en concepten onder meer voor contentstrategieën voor social media en websites. Haar team van Albedo Online onderhoudt social media accounts en verzorgt hele websites.
Lieneke is illustrator.
Een tekening vermindert complexiteit, laat je glimlachen en valt op! Mijn klanten willen graag overbrengen dat hun dienstverlening hun klanten echt verder helpt. Ook daar spelen emoties een grote rol. Hoe voelt men zich in de situatie voordat hij bij je aanklopt? En hoe voelen zich na een traject met jou? Juist, emoties doen er toe!