Zo inspirerend was de netwerkavond over Social Selling op Linkedin

De inspiratie-avond met Frank Fielemon was een avond met veel inzichten en tips. En veel vragen uit het publiek. Een netwerkavond van Albedo Network in Delft om niet te vergeten. Lieneke Post maakte er illustraties bij. Hieronder 8 tips over social selling van deze avond: 

1. Persoonlijke verhalen zorgen voor raakvlakken

Denk jij ook vaak na over wat voor verhalen je het best kunt plaatsen op LinkedIn? Wat spreekt mensen aan? Persoonlijk of toch meer zakelijk? Persoonlijke verhalen zorgen voor raakvlakken. Als iemand bij jou op je profiel terechtkomt en content ziet met goede storytelling, dan zal ze dit zeker aanspreken! Frank Fielemon gaf als voorbeeld dat er 3 jongetjes aan de deur kwamen voor een ‘heitje voor karweitje’. Toen zei hij: ‘Nee sorry, ik heb geen klusje’. Je kon zien dat de jongetjes teleurgesteld waren. Zijn hond keek Franck aan van ‘hey stommeling je had mij toch mee kunnen geven’. Hij riep de jongetjes terug en liet ze de hond uitlaten. Daarna heeft hij een foto gemaakt van de jongetjes en op LinkedIn gepost. Het is persoonlijk en met een link naar zijn business: een voorbeeld van ondernemerschap in de dop. Hij wist dat dit veel mensen ging aanspreken, aangezien mensen geïnteresseerd zijn in een menselijk beeld’. Dit zorgt voor raakvlakken. Vaak kunnen ze zich hierin vinden en zijn ze nieuwsgierig naar jou. Zo werf je gemakkelijk nieuwe klanten. 

2. Steek tijd en werk in LinkedIn

Moeite steken in jouw LinkedIn is van groot belang. Met een uurtje per week kom je er niet! Ook bij LinkedIn kost het tijd en werk om goede resultaten te behalen. Het is belangrijk dat je elke dag minimaal een half uur bezig bent op LinkedIn. Vooral veel content plaatsen, linkjes sturen en berichtjes sturen zorgen dat jouw bereik groter wordt en dat je meer klanten kunt werven. Dacht je dat het een makkie was? Nee helaas. 

3 Veel views? Content is het belangrijkste

Veel views? Hoe doe je dat? Om veel views te krijgen is goede content het allerbelangrijkste. Het is de kunst om mensen nieuwsgierig te maken om met jou in contact te komen. Hoe doe je dat dan? Zorg dat het gene wat je deelt waardevol is voor je klant. Probeer niet meteen te verkopen, dit kan mensen afschrikken. Het is belangrijk om goed doordachte content te creëren waarvan je weet dat het jouw doelgroep aanspreekt en actueel is.

4 Optimaliseer je profiel

Geen duidelijk profiel? Mensen raken meteen ongeïnteresseerd. Een geoptimaliseerd profiel is noodzaak. Maar wat is nou een goed profiel? Zorg dat je een open profiel hebt met een goede en duidelijke foto van jezelf. Bovenaan je profiel moet een klant kunnen lezen waarom het interessant is om zaken met jou te doen. Laat zien waarom ze voor jou moeten kiezen en niet voor een ander!

5 Link met mensen die jouw content liken

Vergeet zeker niet om te linken met mensen die jouw content liken. Waarom? Bij deze personen bestaat er een kans dat ze geïnteresseerd zijn in jou. Dit kan je niet aan je voorbij laten schieten. Misschien loop je dan wel een potentiële klant mis. Dat zou natuurlijk zonde zijn.

6 Ga niet direct verkopen

Bouw een relatie op. Stuur zeker niet meteen een aanbod zodra je met iemand gelinkt ben. Dit schrikt mensen af. Als je na het linken eerst een relatie opbouw door gesprekjes te voeren zullen je connecties veel eerder nieuwsgierig naar je worden. Zo bereik je sneller potentiële klanten. Je wilt toch niet één van de vele zijn die meteen het ‘verkooppraatje’ op tafel gooit?

7 Delen heeft weinig effect. Reageer met een like of comment

Delen helpt voor meer populariteit. Toch? Nee! Delen op LinkedIn heeft maar weinig effect. LinkedIn vind dit niet interessant en vergroot jouw bereik dus niet. Bij likes en reacties is het juist andersom. Die zorgen voor meer bereik op jouw account.

8 Link ook met mensen die je niet kent

Link jij alleen met mensen die je kent? Doe dit niet! Probeer met mensen te linken, ook al ken je ze niet. Waarom? Hoe meer nieuwe connecties betekent: Hoe meer kans op nieuwe leads en dus klanten. Als jij met 100 mensen linkt heb je meer kans om er bijvoorbeeld 2 klanten aan over te houden dan wanneer je maar met 40 mensen linkt. Vergeet dus niet jouw netwerk uit te breiden met nieuwe connecties.

Over de auteurs

Séphine Laros

Lieneke Post

Séphine is communicatievakvrouw.
Met passie voor promotie. Kennis delen is haar ding. In trainingen, lezingen en met Albedo Network. In het dagelijkse leven bedenkt ze plannen en concepten onder meer voor contentstrategieën voor social media en websites. Haar team van Albedo Online onderhoudt social media accounts en verzorgt hele websites.

Lieneke is illustrator.
Een tekening vermindert complexiteit, laat je glimlachen en valt op! Mijn klanten willen graag overbrengen dat hun dienstverlening hun klanten echt verder helpt. Ook daar spelen emoties een grote rol. Hoe voelt men zich in de situatie voordat hij bij je aanklopt? En hoe voelen zich na een traject met jou? Juist, emoties doen er toe!​

Volg ons

06-41009867