Veel nieuwe ondernemers zien hun merk als een logo. Na een tijdje ontdek je dat een merk meer is dan het logo of het uiterlijk. Het is wat mensen ervaren en voelen als ze met je bedrijf in contact komen. Als ondernemer is het belangrijk dat je jouw kanalen zo krachtig mogelijk inzet. Hierbij is een goede branding van belang. Maar wat zijn nou precies de verschillen tussen online en offline branding? Dat bespreekt Séphine tijdens de Inspiratie-avond op woensdag 19 mei. In dit bericht deelt ze alvast 3 extra aandachtspunten bij online branding ten opzichte van branding.
Wat is het verschil tussen online en offline branding nou precies? Drie aandachtspunten:
1 Taalgebruik: Offline is de woordkeuze in geschreven teksten vaak formeler dan de woordkeuze in een gesprek. Online heb je geschreven tekst die dient aan te sluiten bij de gekozen spreektaal van het merk: namelijk in persoonlijke PM berichten of de taal van in een chatbericht. Verder hangt het taalgebruik af van het gekozen medium. Een bericht op Snapchat schrijf je informeler dan een bericht op Facebook of Linkedin. Bedenk van te voren goed welke toon bij je merk of branding past. En hoe je dat vertaalt in je online branding.
2 User generated content: Er is online steeds meer user generated content. Van je medewerkers en van klanten. Bijna elk bedrijf, groot en klein, heeft voortaan reviews. Hiervan kun je de branding veel minder goed tot niet sturen. Hoe ga je daarmee om? Wat je wel kunt doen is de context (het kader) waarbinnen deze content te zien is, een sterke passende branding mee te geven. Je medewerkers kun je nog sturen in hun communicatie. Motiveer hen om online hetzelfde om te gaan en te spreken zoals met je opdrachtgevers of je klanten in je winkel.
3 Het gekozen lettertype in je huisstijl: Dat verschilt online van offline. Online leest namelijk anders dan offline. Op papier is een lettertype met een schreef (zoals Times New Roman) fijn om te lezen. Online, vooral op smartphones, is een lettertype zonder schreef, zoals Arial, fijner om te scannen en te lezen.
Starten maar met je online branding! Kijk alvast kritisch naar je online branding. Heb jij deze 3 aandachtpunten al opgepakt voor betere resultaten? Wat kan er beter of anders?
Wil je meer weten over online branding? En het verschil met offline branding? Meld je dan nu aan voor de inspiratie-avond van Albedo over online branding op 19 mei. Hier zul je leren hoe je jouw online kanalen beter kunt inzetten en waar je op moet letten. Niet onbelangrijk, want hoe meer betrokken klanten zijn bij je (online) merk, des te groter de kans wordt dat ze loyaal zijn en vaker bij je kopen.
Volg deze link om je aan te melden voor de Inspiratie-avond.
Elke maand is er een online Inspiratie-avond
De komende avond is op 19 mei 2021 het thema: Online branding.
Deze keer weer online via Zoom. Zodra het weer verantwoord is, organiseren we inspirerende bijeenkomsten van Albedo Network op locatie.
Via de navigatie of op de homepage kun je alle mogelijkheden vinden. Kijk wat bij je past en blijf netwerken, leren en elkaar steunen!