6 highlights over online branding

Heb je de Inspiratie-avond met Séphine Laros over Online Branding gemist? Lieneke Post maakte er illustraties bij en hieronder delen we 6 highlights over online branding. Dan is het toch nog alsof je er een beetje bij was. Lees snel verder.

1 Richt 60% van je uitingen op puur branding

Even een woord vooraf: het was gisteren in het nieuws, we zitten in een recessie. De valkuil is dan om uit angst of paniek te gaan focussen op verkopen. Niet doen. Dit schrikt klanten snel af. Het is belangrijk dat je 60% van je uitingen richt op pure branding en maar 40% op verkopen. Het is namelijk van belang dat klanten van je gaan houden en je niet weer de zoveelste ‘verkoper’ bent.

2 Branding is wat je doelgroep van je denkt

‘A brand is no longer what we tell the costumers it is. It is what customers tell each other it is’.

Dat is een veel gehoorde uitspraak in de wereld van branding. Wat wordt hier nu mee bedoeld?

Branding is niet je logo of product, je bent het niet zelf, het is niet je bedrijf en het is ook niet je missie. Branding is het resultaat van al die inspanningen. Het gaat erom wat jouw doelgroep van je denkt en het gevoel dat ze krijgen bij jouw bedrijf.

3 Hoe zorg je voor een love brand?

Je wil dat mensen van je merk gaan houden. Het is hierbij belangrijk om te weten waar je voor staat en wat je kernwaarden zijn. En weet je wat het allerbelangrijkste is? Weet waar je klanten naar op zoek zijn. Zoeken ze naar gemak? Een community waar ze bij horen? Veiligheid? Het is van groot belang om dit uit te zoeken en er werk van te maken, zodat je klanten van je gaan houden.

4 Branding gaat om contactmomenten en ervaringen

Je wil dat klanten een goed gevoel krijgen bij jouw bedrijf en over je brand gaan praten.  Maar hoe doe je dat? Door kansen te pakken tijdens contactmomenten en te zorgen voor positieve ervaringen. Klanten houden van onverwachte dingen en waardering. Denk bijvoorbeeld aan een extra geschenk bij de bestelling,een handgeschreven kaartje met ‘bedankt voor de bestelling’ of een persoonlijke noot op een factuur voor een training ‘leuk dat je erbij was’. Zo bouw je aan je merk.

Je hebt 4 soorten contactmomenten:
algemene, oppervlakkige, persoonlijke en diepgaande.

Een algemeen contactmoment is bijvoorbeeld de website van jouw bedrijf. Denk bij een oppervlakkig contactmoment aan een bericht op social media. Diepgaand is bijvoorbeeld het verhaal die jij als ondernemer vertelt over je reden om je bedrijf te starten. Tenslotte heb je nog persoonlijke contactmomenten, zoals het ontvangen van je giveaway, persoonlijke acquisitie, of het moment dat een klant je product uitpakt.

Zo zover branding,  hoe vertaal je dat naar je online branding? Waar moet je op letten? Zoals verschillen in de gebruikte typografie en schrijfstijl in je huisstijl? Welke extra mogelijkheden zijn er online? Hieronder nog 2 kansen voor je online branding uit de interactieve presentatie van Séphine. 

5 Gebruik de Hero op je website voor online branding

We hebben allemaal een website. Nieuwe templates hebben een hero. Wat is die Hero dan precies? De Hero is het beeld over de breedte van je website direct onder de navigatiebalk, vaak met een actieknop (neem contact op, bestel nu…). Het is het eerste van bezoekers  zien. Je moet zorgen dat mensen er op klikken. Goede Hero? Die zorgt voor meer klanten. De Hero op je website moet wat opleveren. Maar hoe pak je dat aan?  Hoe weet je nou of je website Hero  aantrekkelijk is? Vraag het aan je klanten. 

6. Overweeg influencers

Influencers is typisch online en kun je inzetten om je online branding een boost te geven. Waarom dan? Influencers hebben veel fans, waardoor ze veel macht bezitten en het beeld over jouw bedrijf positief kunnen beïnvloeden. Centerparcs had Enzo Knol bijvoorbeeld een gratis weekendje in het park aangeboden in ruil voor een vlog. Hierdoor is het rapportcijfer van Centerparcs gestegen van een 6,1 naar een 7,8 onder de jongeren.  Wat een verschil!

Dat wil toch iedereen? Misschien toch nog niet zo gek om gebruik te maken van influencers?

Over de auteurs

Séphine Laros

Lieneke Post

Séphine is communicatievakvrouw.
Met passie voor promotie. Kennis delen is haar ding. In trainingen, lezingen en met Albedo Network. In het dagelijkse leven bedenkt ze plannen en concepten onder meer voor contentstrategieën voor social media en websites. Haar team van Albedo Online onderhoudt social media accounts en verzorgt hele websites.

Lieneke is illustrator.
Een tekening vermindert complexiteit, laat je glimlachen en valt op! Mijn klanten willen graag overbrengen dat hun dienstverlening hun klanten echt verder helpt. Ook daar spelen emoties een grote rol. Hoe voelt men zich in de situatie voordat hij bij je aanklopt? En hoe voelen zich na een traject met jou? Juist, emoties doen er toe!​

Volg ons

06-41009867