Het auteursrecht, beeldrecht en merkenrecht is voor jou als ondernemer belangrijk. Vind jij bijvoorbeeld het logo van Nike heel mooi? Of de drie strepen op je kleding van Adidas? Helaas! Dit mag je niet namaken. Jouw logo mag namelijk geen verwarring scheppen bij klanten en dus niet op die van een ander merk lijken. Weet jij nou niet precies hoe dit allemaal werkt en wat dit inhoudt? Hieronder zetten we alvast een aantal aandachtspunten voor je op een rij. een!
Welke intellectuele eigendomsrechten zijn van belang voor je branding, communicatie en contentcreatie? Hier alvast 3 rechten die hierover gaan.
1 Merkenrecht: met je merk onderscheidt je jezelf van andere producten. Bij je merk kun je denken aan je bedrijfsnaam, je logo, de vorm van je product en je specifieke kleur. zoals het logo van Albedo Network. aar denk ook aan de krullende letters Coca Cola. Maar ook de vorm van het flesje valt onder het merkenrecht. Of denk aan de ondersheidende gele kleur van Zwitsal. Met dit recht zorg je ervoor dat andere ondernemers niet jouw merk kunnen gebruiken, misbruiken en namaken. Dit recht zorgt pas voor bescherming in een land als het is gedeponeerd in dat land. Dit moet in Nederland bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Dus bedenk je een nieuwe naam, kies je een nieuwe kleur, kijk altijd of je niet het merkenrechten van een ander schendt. ie.
2 Auteursrecht: dit zorgt ervoor dat alleen de maker van een werk dit openbaar mag maken en mag verveelvoudigen. Het is de wet die bescherming biedt aan kunstenaars, in de breedste zin van het woord, en die voorschrijft wat je wel en niet mag doen met werk van een ander. Zodra je een foto in je blog gebruikt, een tekstschrijver inhuurt, of een muziekje afspeelt op je website heb je ermee te maken: het auteursrecht.
3 Portretrecht: Een ander recht waar je mee te maken krijgt als je beeld gebruikt, is portretrecht. Het portretrecht beschermt personen tegen het ongewenst publiceren van hun afbeelding. Als je een foto waarop een herkenbaar persoon staat, wilt gebruiken, moet je deze persoon om toestemming vragen. Zoals deze foto van Dianne Versteeg.
Wil jij hier nou meer over weten? De komende inspiratieavond gaat over het intellectuele eigendom: copyright, merken. Het is op dinsdagavond 14 september.