Actieve zinnen? Een pakkend begin? We leerden het allemaal tijdens de Inspiratie-avond met Marc Fahrner. We gingen ook lekker zelf aan de slag met oefeningen en onze eigen teksten. Een avond om niet te vergeten! Hieronder zijn nog 7 tips van deze avond:
7 tips en tricks om jouw tekst krachtig te maken
1. Maak je verhaal helder. Zorg ervoor dat je krachtig kunt vertellen wie je bent. De boodschap moet strak zijn. Kun je de kern in een paar woorden samenvatten? Maak duidelijk waar de tekst over gaat. Laat zien hoe onderscheidend jij bent van de rest.
2. Ken jouw doelgroep. Je schrijft een tekst, maar weet je eigenlijk wel voor wie? Het is belangrijk om jouw doelgroep goed te kennen. Welk taalgebruik trekt hen aan? Wat voor soort toon vinden zij aantrekkelijk? Speel in op hun behoeftes en ze blijven hangen voor meer.


3. Focus op één ding. Er zijn zoveel onderwerpen die je wilt communiceren aan jouw doelgroep. Updates over je business, jouw prestaties… Noem het maar op. Als je te veel verschillende onderwerpen bespreekt in jouw tekst, wordt de boodschap onduidelijk. Zorg ervoor dat je niet te veel dingen verwerkt in jouw tekst. Get to the point!
4. Geef je teksten autoriteit. Durf om op te scheppen over jezelf! Laat het publiek weten dat jij een expert bent in je vakgebied. Deel voorbeelden uit de praktijk: laat producten, gesprekken en ervaringen met klanten zien. Hierdoor voelt de lezer dat jij echt iets te vertellen hebt.
5. Zorg voor een goede call to action. Met een call tot action vraag jij de lezer om onmiddellijk een handeling uit te voeren. Wil je dat mensen iets bij je bestellen? Wil je dat ze een afspraak inplannen? Benadruk urgentie. Voeg ook informatie toe die relevant is voor jouw doelgroep, zodat ze weten dat hun klik waardevol is.
3. Focus op één ding. Er zijn zoveel onderwerpen die je wilt communiceren aan jouw doelgroep. Updates over je business, jouw prestaties… Noem het maar op. Als je te veel verschillende onderwerpen bespreekt in jouw tekst, wordt de boodschap onduidelijk. Zorg ervoor dat je niet te veel dingen verwerkt in jouw tekst. Get to the point!
4. Geef je teksten autoriteit. Durf om op te scheppen over jezelf! Laat het publiek weten dat jij een expert bent in je vakgebied. Deel voorbeelden uit de praktijk: laat producten, gesprekken en ervaringen met klanten zien. Hierdoor voelt de lezer dat jij echt iets te vertellen hebt.
5. Zorg voor een goede call to action. Met een call tot action vraag jij de lezer om onmiddellijk een handeling uit te voeren. Wil je dat mensen iets bij je bestellen? Wil je dat ze een afspraak inplannen? Benadruk urgentie. Voeg ook informatie toe die relevant is voor jouw doelgroep, zodat ze weten dat hun klik waardevol is.
6. Maak jouw tekst persoonlijk. Een cadeautje speciaal voor jou. Dat is een geweldig gevoel, vind je niet? Een lezer waardeert het als jouw tekst speciaal voor hem of haar is geschreven. Het leest niet alleen lekker, het zorgt ook nog eens voor vertrouwen! Speel in op emoties, ga in gesprek, gebruik citaten of verwerk jezelf in jouw tekst. Zo verklein je de afstand tussen jou en je lezer.
7. Laat fans je verkopen. Een stukje mond-tot-mondreclame kan ook geen kwaad. Laat je fans het woord voor je doen! Verwerk hun verhalen ook in jouw teksten. Zo sturen zij meer mensen richting jouw business. Niets is sterker dan een krachtig verhaal van een fan. Of je het hoort in het echt of ziet in de vorm van een tekst.
